Følg renovering av fullriggeren Sørlandet sommeren 2024 - uke 10
Skoleskipet Sørlandet står på verftet "Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter" (BDF) i Kristiansand og skal gjennomgå reparasjoner av skroget, få nytt stordekk, overhale riggen, og mye annet. Verftsperioden er planlagt å vare fra 20. mai 2024 til 25. august 2024. Nytt skoleår om bord begynner den 31. august 2024, og da må skuta være klar. Prosjektet er beregnet til å koste mellom 32 og 34 millioner kroner avhengig av om det dukker opp arbeider som ikke er tatt med i planene. Disse arbeidene er nødvendige for å fornye seilingstillatelsene for fem nye år og bli klar til å være en av hovedattraksjonene under Tall Ships Races Kristiansand 2025. Se bilder nederst på siden.
Nedenfor følger ukesrapport for uken som gikk. Vi publiserer utviklingen i prosjektet ukentlig etter hvert som det skrider fremover.
Det er fortsatt veldig god fremgang på alle store jobber:
Det nye hoveddekket er på plass. Alle sømmer er tettet, grunnet og forseglet. Hardanger fartøyvernsenter sliper og forbereder for første strøk med olje. Nytt team kommer på søndag for å fullføre prosjektet.
For- og akterdekk har fått 9(!) strøk linolje og er endelig mettet og ferdig.
Stålarbeid på styrbord side fortsetter og alle skrogplater unntatt G6 er på plass. Platene er naglet, "dikket" og lekkasjetestet til spant #49, klare til å males.
Nye stag er sveiset på de tre rærne som manglet dette, noe som øker sikkerheten.
Nye stålbraketter ferdigstilles og monteres.
HMI er ferdig med paneling av skroget innvendig på babord side og har fortsatt med styrbord side, starter med at pantryet jobber akter, følger etter stålarbeidene.
Egeland Rør er i ferd med å avslutte arbeidet i de to fremre lugarene og er i rute med alle andre prosjekter.
En serviceingeniør fra Volvo Penta har vært ombord og styrbords hjelpemotor er nå satt sammen med nye stempelringer, injektorer, ventilfjærer, turbo og varmeveksler, klar til å bli testet. Testen gjøres når teltet fjernes.
Marine Shaft ankommer i uke 32 for å utføre boring av akterrør, forespurt av Hundested Propulsion.
Propell og aksling har kommet tilbake etter vedlikehold hor Hundested Propulsion.
DNV har inspisert flere små sprekker i ankrene og bedt verftet om å slipe noen mm inn i dem for å vurdere alvorligheten.
Tusen takk til Sparebanken Sør, Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune for den lokale støtten som gjør dette mulig. Vi vil også takke Gard, DNV og Jotun som bidrar med gode betingelser for verdens eldste fullrigger i full drift.