Følg renovering av skoleskipet Sørlandet sommeren 2024 - uke 5
Sørlandet står på verftet "Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter" i Kristiansand og skal gjennomgå reparasjoner av skroget, få nytt stordekk, overhale riggen, og mye annet. Verftsperioden er planlagt å vare fra 20. mai 2024 til 25. august 2024. Nytt skoleår om bord begynner den 31. august 2024, og da må skuta være klar. Prosjektet er beregnet til å koste mellom 32 og 34 millioner kroner avhengig av om det dukker opp arbeider som ikke er tatt med i planene. Arbeidene er nødvendige for å fornye seilingstillatelsene for fem nye år og være en av hovedattraksjonene under Tall Ships Races Kristiansand 2025. Se bilder nederst på siden.
Nedenfor følger ukesrapport for uken som gikk. Vi publiserer utviklingen i prosjektet ukentlig etter hvert som det skrider fremover.
Det er fortsatt god fremgang på alle kritiske jobber.
Mistenkte områder på skrogplatene E4 (STB & PS) er inspisert og funnet i orden.
Verftet har fjernet platene G6, G7, G8, F8 og F9 på styrbord side, og G6, G7, G8 og F9 på babord side. Vel i tråd med planen. 3D-skanning av plater pågår, etterfulgt av prefabrikasjon av Norsk Stål. De første nye platene forventes å komme til verftet neste uke.
Hardanger Fartøyvernsenter er i god fremgang. Rustpikking på alle synlige dekksbjelker på hoveddekket er fullført, maling pågår. Klargjøring av all teakramme (randplank) er godt i gang. Det meste blir gjenbrukt, og noen blir erstattet.
Nytt parti furu til hoveddekket mottatt. Mye bedre kvalitet enn den første batchen. All ny furu til det nye dekket er prefabrikkert.
Re-nating av bakken (forecastle) er fullført. Avventer skikkelig herding før endelig sliping og oljing av dekket. Akterdekket (Poop dekket) er klargjort for fuging, men fuktighetsnivået er for øyeblikket for høyt for fuging.
Riggvedlikeholdsprosjektet skrider godt frem. To teak "bolster" er funnet i dårlig stand. Nye vil bli laget av Hardanger Fartøyvernsenter.
En representant fra Hundested Propulsion har deltatt. Propell og aksel fjernet, og skal fraktes til Danmark for overhaling og justering av propellblader. Alle hovedsakelig i god stand. Slitasjemerker på aksel vil bli undersøkt.
Generelt meget godt samarbeid med verftet og deres underleverandører.
Se bilder nedenfor.