Følg renovering av skoleskipet Sørlandet sommeren 2024 - uke 7
Sørlandet står på verftet "Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter" i Kristiansand og skal gjennomgå reparasjoner av skroget, få nytt stordekk, overhale riggen, og mye annet. Verftsperioden er planlagt å vare fra 20. mai 2024 til 25. august 2024. Nytt skoleår om bord begynner den 31. august 2024, og da må skuta være klar. Prosjektet er beregnet til å koste mellom 32 og 34 millioner kroner avhengig av om det dukker opp arbeider som ikke er tatt med i planene. Arbeidene er nødvendige for å fornye seilingstillatelsene for fem nye år og være en av hovedattraksjonene under Tall Ships Races Kristiansand 2025. Se bilder nederst på siden.
Nedenfor følger ukesrapport for uken som gikk. Vi publiserer utviklingen i prosjektet ukentlig etter hvert som det skrider fremover.
Det er fortsatt god fremgang på alle kritiske jobber.
Alle nye stålplater på babord side er montert. Område fra akterskott til spant #38 er naglet, «dikket» og lekkasjetestet. Alt ok. Endelig nagling av gjenværende plater på babord side forventes ferdigstilt i begynnelsen av uke 8. Mannskapet har malt de nye og lekkasjetestede platene på innsiden, klare for innvendige arbeider i banjeren med oppstart 08.07.24.
Babord side verftskran er tilbake i drift. Styrbords kran forventes å være tilbake i drift 08.07.2024.
Fremdriften med å legge det nye hoveddekket er god. Ca 50-60 % av de nye dekksplankene er montert. Vedleverandøren er imidlertid angivelig noe forsinket med endelig levering av materialer (ca. 1 uke), men dette forventes ikke å forsinke fremdriften, da vi fortsatt har tilstrekkelig med materialer på stedet. Gjenoppretting av forecastle og poop-dekk er fullført. Sliping av dekkene pågår.
Asbestbefaring ble gjennomført 04.07.2024 av representant fra Recover. Ingen bekymringsområder funnet under befaringen, men avventer prøvesvar fra prøver tatt.
Riggprosjektet utvikler seg godt. En forsinket wire kom endelig og er nå under klargjøring.
Ankerkranen og diverse dekksbeslag er sendt til sandblåsing og maling.
HMI gjør gode fremskritt med å renovere badene i AB-lugarer forover samt kapteinens bad.
Søgne Elektriske etterforsker en rekke jordfeil. Det er foreløpig vanskelig å estimere det totale tidsbehovet, og derfor kan det forventes noen ekstra kostnader.
Stemningen på verftet er fortsatt veldig god. BDF arrangerte en sosial kveld 05.07.2024 for alle ansatte, Sørlandet mannskap/frivillige og underleverandører.
Tusen takk til Sparebanken Sør, Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune for den lokale støtten som gjør dette mulig. Vi vil også takke Gard, DNV og Jotun som bidrar med gode betingelser for verdens eldste fullrigger i full drift.