Følg renovering av fullriggeren Sørlandet sommeren 2024 - uke 8
Skoleskipet Sørlandet står på verftet "Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter" (BDF) i Kristiansand og skal gjennomgå reparasjoner av skroget, få nytt stordekk, overhale riggen, og mye annet. Verftsperioden er planlagt å vare fra 20. mai 2024 til 25. august 2024. Nytt skoleår om bord begynner den 31. august 2024, og da må skuta være klar. Prosjektet er beregnet til å koste mellom 32 og 34 millioner kroner avhengig av om det dukker opp arbeider som ikke er tatt med i planene. Disse arbeidene er nødvendige for å fornye seilingstillatelsene for fem nye år og bli klar til å være en av hovedattraksjonene under Tall Ships Races Kristiansand 2025. Se bilder nederst på siden.
Nedenfor følger ukesrapport for uken som gikk. Vi publiserer utviklingen i prosjektet ukentlig etter hvert som det skrider fremover.
Det er fortsatt god fremgang på alle kritiske jobber.
Alle nye skrogplater på babord side, banjerdekk, er installert, naglet og lekkasjetestet. Mannskapet har malt disse platene på innsiden og en underleverandør har støpt betong i "rennestenen", klar for innvendig arbeid i banjeren. Så langt har HMI satt opp isolasjon hele veien fra for til akter, babord side av banjeren. Det første laget med trepanel har også kommet opp i akterdelen av banjeren.
De første nye stålplatene er montert på styrbord side også, men det mangler fortsatt mange plater på denne siden.
Begge verftskranene er tilbake i drift.
Fremdriften med å legge det nye hoveddekket er fortsatt god. Ca 75 % av de nye dekksplankene er montert. Leverandøren har blitt forsinket med levering av de siste dekksplankene. Dette forventes ikke å forsinke fremdriften, siden vi har vært fleksible med hva vi prioriterer først. Leveransen forventes å komme i dag, 15. juli. Gjenoppretting av forecastle og poop-dekk er fullført. Sliping av dekkene er også fullført.
Asbestbefaring ble gjennomført 04.07.2024 av representant fra Recover. Ingen bekymringsområder funnet under befaringen, men vi venter fortsatt på prøvesvar fra prøvene som er tatt.
Riggprosjektet utvikler seg godt. En forsinket wire kom endelig og er nå montert ombord.
Ankerkranen og diverse dekksbeslag har vært sendt til sandblåsing og maling. De er nå tilbake på verftet.
HMI gjør gode fremskritt med å renovere badene i AB-lugarer forover samt kapteinens bad. De har også begynt å bygge opp panel i banjer, babord side.
Søgne Elektriske etterforsker en rekke jordfeil. Det er foreløpig vanskelig å estimere det totale tidsbehovet, og derfor kan det forventes noen ekstra kostnader.
To jordkabler er installert som en sikkerhetstiltak i tilfelle torden og lynnedslag.
Stemningen på verftet er fortsatt veldig god. BDF arrangerte en sosial kveld 05.07.2024 for alle ansatte, Sørlandet mannskap/frivillige og underleverandører.
Tusen takk til Sparebanken Sør, Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune for den lokale støtten som gjør dette mulig. Vi vil også takke Gard, DNV og Jotun som bidrar med gode betingelser for verdens eldste fullrigger i full drift.